آماده‌باش تمامی ظرفیت‌های شهرداری مشهد درپی صدور هشدار نارنجی هواشناسی رویداد تابستانه «گل‌های اطلسی» و «باغ پرندگان» با حضور شهردار مشهد افتتاح شد (۲ تیر ۱۴۰۳) آماده‌باش نیرو‌های شهرداری مشهد درپی صدور هشدار نارنجی هواشناسی (۲ تیر ۱۴۰۳) آبگرفتگی در معابر شهری مشهد نداشتیم (۲ تیرماه ۱۴۰۳) برگزاری جشنواره تفریحی و ورزشی شهربانو در بوستان‌های بانوان مشهد بازدید استاندار خراسان‌رضوی از مرکز جامع درحال‌احداث تشخیص و درمان سرطان «شهید رئیسی» چه کسی قصد تصرف زمین‌های محدوده تپه باستانی نادری مشهد را دارد؟ | اظهار بی اطلاعی میراث فرهنگی خراسان رضوی و ارجاع موضوع به یگان حفاظت کشف بیش از ۴ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک سوپرمارکت در مشهد (۲ تیر ۱۴۰۳) دیپلماسی شهری شهرداری مشهد در بین شهرداری‌های کشور‌های عضو بریکس سرآمد است پلمب ۳۰۰ خانه شخصی زائرپذیر غیرمجاز در مشهد اعمال‌قانون ۶ هزار و ۳۷۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۸ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۲ تیر ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید در مشهد، هم‌زمان با دهه امامت و ولایت + فیلم آغاز برداشت گندم از مزارع شهرستان مشهد آغاز شد (۲ تیر ۱۴۰۳) ماجرای روزنامه‌نگار شهید خراسانی واقعه به‌توپ‌بستن مجلس کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط «پاک» قرار دارد (۲ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار کوثر، میدان فلسطین و بولوار ملک‌آباد مشهد (۲ تیر ۱۴۰۳) پاسخ شهرداری به گلایه‌های ساکنان محله مهرآباد مشهد درباره ایمنی زمان بهره‌برداری از پایانه مفتح مشهد اعلام شد وسعت درختان پیرامون کشف‌رود به ۴۵۰ هکتار خواهد رسید تصویر زشت یک باغ | نمای بیرونی باغ وحش وکیل آباد مشهد نیازمند اصلاح آمادگی شهرداری مشهد مقدس برای ایجاد «دبیرخانه مشترک تصویر ایران آینده» با محوریت مشهد
سرخط خبرها

پایان پرونده پلاک ۱۷۶ | پس از ۳ دهه، یکی از فرسایشی‌ترین پروژه‌های شهر مشهد رو به پایان است

  • کد خبر: ۲۲۷۳۹۲
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
  • ۷
پایان پرونده پلاک ۱۷۶ | پس از ۳ دهه، یکی از فرسایشی‌ترین پروژه‌های شهر مشهد رو به پایان است
پرونده زمین‌های موسوم به پلاک ۱۷۶ احتمالاً یکی از عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین پرونده‌های خرید و فروش زمین در مشهد است. حدود ۳۰ سال پیش نزدیک به ۲۰۰ هکتار زمین در حوالی نمایشگاه بین‌المللی مشهد به تعداد زیادی از مردم فروخته شد، درحالی که سال‌ها بعد معلوم شد که کاربری این زمین‌ها اصلاً مسکونی نیست و همین ماجرا آغاز گره خوردن این پرونده و سرگردانی کسانی شد که این زمین‌ها را خریداری کرده بودند.

به گزارش شهرآرانیوز، ماجرای پلاک ۱۷۶ از سال ۱۳۸۷ تا فروردین ۱۴۰۲ که حکم قضایی برای تحویل زمین به مالکان داده شد، کش و قوس‌های فراوانی داشت؛ از چادرخوابی چند روزه مالکان در این زمین‌ها برای مشخص شدن وضعیتشان تا خرید بخش زیادی از اراضی پلاک ۱۷۶ توسط شهرداری و چندین و چند ماجرای دیگر. اما در نهایت مشکل زمین‌های پلاک ۱۷۶ سرانجام حل شد و شهردار منطقه ۱۲ و مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری هر دو از آغاز آماده‌سازی اراضی این پلاک پرماجرا و ابلاغ ضوابط کمیسیون ماده ۵ برای آنها خبر داده‌اند.

 حوالی سال ۱۳۷۲ چیزی نزدیک به ۱۸۲ هکتار زمین در نزدیکی نمایشگاه بین‌المللی به حدود ۶ تا ۷ هزار نفر با قیمت پایین فروخته شد؛ اراضی که به دلیل توسعه شهر به سمت غرب احتمالا قیمتشان روز به روز افزایش پیدا می‌کرد و برای همین هم این حجم از متقاضی و خریدار پیدا کرده بود.

تا سال ۱۳۸۷ اتفاق و خبر خاصی پیرامون اراضی پلاک ۱۷۶ منتشر نشده بود، اما در این سال شهرداری اعلام کرد که کاربری اراضی فضای‌سبز است و امکان ساخت‌وساز در آنها وجود ندارد. اعلام این موضوع به مالکان پلاک ۱۷۶، سرآغاز ماجرا‌های پانزده‌ساله این زمین‌ها بود.

 خیلی طول نکشید که صاحبان زمین‌ها که حالا سرگردان شده بودند در مقابل استانداری و شهرداری تجمع کردند و خواستار تعیین‌تکلیف این زمین‌ها شدند. ۱۹ فروردین همین سال، ۶ هزار مالک پلاک ۱۷۶ در واکنش به بلاتکلیفی در این زمین‌ها، یک ماه در اراضی یاد شده چادر زدند تا وضعیتشان هرچه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود.

شهرداری برای تعیین‌تکلیف پیش‌قدم شد

سال ۱۳۸۸ با چراغ سبز سازمان‌ها و دستگا‌ه‌های مسئول، شهرداری پیش‌قدم شد تا زمین‌هایی که کاربری‌شان فضای سبز بود، خریداری کند، اما مشکل تازه‌ای برسر راه این چاره‌اندیشی جدید پیدا شد. درحالی که کل اراضی پلاک ۱۷۶، فقط ۱۸۲ هکتار بود، اما سودجویان ۷۰ هکتار مازاد و به صورت قولنامه‌ای به مردم فروخته بودند و همین ماجرا باعث شده بود تا فرایند توافق شهرداری با مالکان و خرید زمین‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شود؛ با این همه، اما شهرداری سال ۱۳۹۰ اعلام کرد که ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید بخشی از زمین‌ها هزینه کرده است و تقریبا بیش از ۷۰ درصد مالکان با شهرداری به توافق رسیده‌اند.

توافق با ۴ هزار مالک

در حالی که هر از گاهی اعتراضاتی از سوی مالکان مبنی بر خرید پایین‌تر از قیمت زمین‌ها توسط شهرداری در رسانه‌ها مطرح می‌شد، ولی ماجرای پلاک ۱۷۶ تا زمان تصویب و اعلام طرح جامع مشهد تقریبا مسکوت ماند تا اینکه در سال ۱۳۹۵ شهرداری از توافق ۴۷۰۰ مالک با شهرداری خبر داد و معاون وقت معماری و شهرسازی مشهد هم گفت که طرح معاوضه زمین‌ها به تصویب رسیده است.

گره‌ای که سرانجام باز شد

ماجرای پلاک ۱۷۶ باز هم چندسالی مسکوت ماند، تا اینکه مهرماه ۱۳۹۹، عباس یوسف‌زاده، مدیرعامل وقت سازمان زمین و مسکن شهرداری، در گفتگو با روزنامه شهرآرا از اقدام جدید برای حل مشکل این زمین‌ها رونمایی کرد؛ طرحی که به کمیسیون ماده ۵ ارسال شده و قرار بود تا بعد از حدود سه دهه مشکلات این زمین‌ها را حل‌وفصل کند.

حدود سه سال بعد از این صحبت‌ها، زمین‌های پلاک ۱۷۶ که بخشی از آنها در بازار خودرو مجیدیه و یکشنبه بازار الهیه برگزار می‌شد، با حکم قضایی تحویل مالکان آنها شد؛ این خبر را جواد مشیری، مدیرعامل آن زمان سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد، اعلام کرد. خبری که وعده از باز شدن گره سی ساله این زمین‌ها می‌داد.

پیشرفت ۵۰ درصدی

تقریبا از همان زمان تخلیه زمین جمعه بازار خودرو، فرایند آماده‌سازی اراضی موسوم به پلاک ۱۷۶ آغاز شد که این روز‌ها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد با بیان اینکه زمین‌های پلاک باقی‌مانده ۱۷۶ دارای کاربری زراعی و فضای سبز هستند؛ بنابراین امکان ساخت‌وساز نیز در آنها وجود ندارد گفت: با توجه به تصویب تغییر کاربری و واگذاری بخشی از پلاک یاد شده به مالکان آن در شورای تأمین استان و کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری، عملیات اجرایی آماده‌سازی این زمین‌ها در سال گذشته شروع شد و تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

۸۰ میلیارد تومان برای آماده‌سازی

حسین فرهادیان ادامه داد: تفکیک اراضی، تجهیز کارگاه، جمع‌آوری تمامی دیوار‌های جمعه بازار و همچنین آسفالت تراشی، تسطیح و زیر‌سازی، بخشی از اقداماتی است که انجام شده و اکنون هم کار خاک‌برداری، خاک‌ریزی و بسترسازی معابر و همچنین نصب جدول‌ها و کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و نیز پیاده‌روسازی و روتبال درختان در حال انجام است؛ اعتبار این طرح حدود ۸۰ میلیارد تومان است و تا اواخر خرداد ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. 

توسعه عرصه سبز شهر در پلاک ۱۷۶

شهردار منطقه ۱۲ هم در گفتگو با شهرآرا جزئیات بیشتری از آماده‌سازی و تعیین‌تکلیف زمین‌های پلاک ۱۷۶ ارائه کرد و توضیح داد: کار تهاتر و جابه‌جایی قسمت‌ها و اراضی فضای سبز در دست مردم با مسکونی و انتقال سند‌ها درحال انجام است و سرعت انتقال بالاست و به زودی کار به پایان می‌رسد.

مهدی خداشناس با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های منطقه در سال جدید، تعیین تکلیف همین موضوع است ادامه داد: سال ۱۴۰۳ اولویت‌های مختلفی برای منطقه تعریف کردیم که یکی از آنها رسیدگی به وضعیت پلاک ۱۷۶ است و قصد داریم تا در فرعی‌های ۱۷۶ کار تجمیع را انجام دهیم و آنها را از حالت مشاعی خارج کنیم تا بتوانیم عرصه سبز شهری را در این قسمت توسعه بدهیم.

راه برای پاسخ‌گویی باز است

پاسخ‌گویی به مالکان پلاک ۱۷۶ موضوع دیگری بود که شهردار منطقه ۱۲ درباره آن صحبت کرد و از مشخص شدن ضوابط این زمین‌ها خبر داد و تأکید کرد: رأی کمیسیون ماده ۵ برای زمین‌ها آمده و تراکم‌ها مشخص شده است و راه دریافت پروانه برای قسمت‌هایی که کاربری مسکونی دارد فراهم شده است. مالکان به محض دریافت سند می‌توانند برای دریافت پروانه و اطلاع از ضوابط به شهرداری منطقه مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
0
0
سلام وخسته نباشید من از پلاک 176 سند شش دادنگ دارم که چند سال پیش اداره منابع طبیعی قاضی داشت که اونجا رای داده شدگفتند جزء منابع طبیعی هست وهیچ کاری نمیشه کردمن اون زمان خونه وطلاهای همسرموفروختم تا بتونم زمینو بخرم ورسیدیم به نقطه صفر زندگی
توروخدا الان بگید من به کجا مراجعه کنم
میرزاعربی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
0
2
خدا نگذره ازشون
خیلی ها ۲۰ سال انتظار کشیدن که زمین هاشون رو تحویل بگیرند و بسازن و این تنها امیدشون در این سالها بود که بلاخره خونه دار میشن درحالیکه با قیمتی بسیار بسیار پایین که حتی پول رهن یک خونه هم نمیشد مجبور به توافق شدند.پدر من اگر زمین در جای دیگری خریداری کرده بود تا الان خیلی سال بود که خانه از خودش داشت اما او همچنان در سن بالا اجاره نشین میباشد?
جواداسماعیلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
0
1
لطفادرمورد اراضی مشهدقلی طوس۸۱ که کلاهبررداری از۱۱۰۰کارگربیچاره شهرداری توسط تعاونی شهرداری هست هم تحقیق کنید
ناشناس
Italy
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
0
2
یکسر به پروژه هتل فرهنگیان مشهد بزنید در بلوار فارغ تحصیلان ۲۰ ساله در دست ساخته و هرچی تا بحال ساخته شده داره خراب میشه ???
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
1
بله مشکل حل شد زمینارو به زور از مردم گرفتند ما خودمون اونجا زمین داشتیم
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
0
من زمین داشتم ۲۵ سالم بود با هزار آرزو بعد ۱۰ سال ۲۰۰متر زمین در مجیدیه رو ۳۰م تنها راه معرفی کردن. خوردتون نشه الان توی حاشیه شهر با صدای سگها میخوابم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
0
0
خوب یکی نیست بگه این زمینهاروکی فروخت و پولشوچیکارکرد؟!!
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->